Europa wil vanaf 2022 snelheidsbegrenzers verplichten in auto’s. Heb je hierover al gehoord? Een tijdje terug was dit actueel, desondanks staat dit nog steeds op hun planning. Heeft het voordelen? Of alleen maar nadelen? Naar hun weten, zouden er dan tal van minder ongevallen gebeuren, maar klopt dit wel? Waarom zou men dan een snelle en dure bolide aanschaven als deze even snel kan als een Toyota Aygo.
Een derde van de verkeersongevallen gebeurt door een te hoge snelheid. Dit is een grote reden om bij alle nieuwe auto’s een begrenzer te installeren. Daar en tegen blijven verkeerboetes tot op de dag van vandaag een belangrijke inkomstenbron van de staat.
Eigen keus
Nu gaan er natuurlijk hardrijders zeggen dat ze resoluut tegen het idee zijn, uit schrik dat ze nooit meer sneller kunnen rijden. Laat me duidelijk zijn dat er verschillende voordelen bestaan uit beide standpunten.
Als men alle voertuigen op dezelfde snelheid gaan begrenzen, kunnen er zich gevaren voordoen. Zo kan men in de problemen komen als men een vrachtwagen wil inhalen. Wel ben ik voorstander om een universele maximumsnelheid te hanteren. Want zeg nu zelf, over de autosnelweg scheuren met 250 km/h is er los over
Hoe zit het dan eigenlijk?
Ik stel me een heleboel vragen bij de motor capaciteiten, gaat een Ferrari op circuit dan wel nog boven de 200 km/h rijden of gaan ze net zoals Volvo de snelheid beperken op 180 km/h. Dit lijkt me een beter idee. Echter blijft het gevaar dan wel nog steeds aanwezig. Zo kan iemand nog steeds te snel (bv 70km/h) door een zone 30 rijden.
Is boetes verhogen geen idee?
Indien er strengere straffen staan op hardrijders, gaan ze misschien daardoor al veel minder rap rijden. Zo krijgt de staat hogere inkomsten en bepalen de chauffeurs het zelf volledig. Desondanks blijft hier wel nog steeds het gevaar schuilen.
Indien ze op ALLE voertuigen een snelheidsbegrenzer gaan installeren, gaat de ambulance dan niet meer een ‘snelle’ interventie kunnen uitvoeren. Aangezien hun snelheid ook beperkt gaat worden.
Hoe dan ook, een nieuw maximum invoeren is zeker en vast positief, maar om op alle auto’s een snelheidsbegrenzer te installeren lossen we het probleem niet op.
No responses yet